dlaczego warto wybrać certyfikat FSC

Co dwa lata, organizacja FSC® przeprowadza ogólnoświatową ankietę (FSC Global Marketing Survey) pośród certyfikowanych przedsiębiorstw, na podstawie której określa swoje przyszłe kierunki rozwoju. Ostatnia ankieta, przeprowadzona wśród 3.567 posiadaczy certyfikatów z 95 krajów na całym świecie, pozwoliła między innymi określić, co najczęściej motywuje właścicieli przedsiębiorstw do wdrożenia i certyfikowania systemu FSC®.

Odpowiedzi respondentów jednoznacznie wskazują na to, że to głównie zapotrzebowanie rynku na certyfikowane materiały stanowi najważniejszy powód do wdrożenia i utrzymania systemu FSC®. Większość ankietowanych przyznała, że decyzja o wdrożeniu systemu FSC® była spowodowana zapotrzebowaniem ze strony klientów na certyfikowane materiały. Z badania wynika również, że dla prawie połowy ankietowanych przedsiębiorców utrzymanie certyfikatu jest ważne także z powodu możliwości poszerzenia grona klientów.

Certyfikacja FSC może pomóc w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej i możliwości zdobycia pozycji lidera w swoim sektorze – to jest po prostu dobry interes. Wielu przedsiębiorców wybiera certyfikację FSC, bo ich klienci doceniają odpowiedzialne praktyki biznesowe. Klienci są coraz lepiej poinformowani i potrafią dostrzec różnicę pomiędzy firmami które są prawdziwie zaangażowane w zrównoważoną gospodarkę, a tymi które tylko o tym mówią. Klienci chcą produktów pozyskanych w odpowiedzialny i etyczny sposób i wiedzą, że etykieta FSC może im to zagwarantować.
Marcelle Peuckert
FSC Business Development Director

Poza przewagą konkurencyjną, przedsiębiorców motywują inne wymierne korzyści ekonomiczne wynikające z posiadania certyfikatu. Badania rynkowe przeprowadzone przez organizację WWF udowadniają, że przedsiębiorstwa na całym świecie zarobiły średnio 1,80$ więcej za każdy metr sześcienny certyfikowanego drewna. Sami właściciele firm przyznają, że certyfikat FSC® pozwala im na nieograniczony dostęp do atrakcyjnych rynków w całej Europie, a ponad 80% ankietowanych potwierdziło, że etykieta FSC® na produktach zwiększa ich wartość. Wynika to z faktu, że niektórzy nabywcy są gotowi zapłacić więcej za drewno pochodzące ze sprawdzonych źródeł.

Z badań FSC Global Marketing Survey wynika również, że certyfikat FSC® jest ważny także ze względu na zaangażowanie w zrównoważoną gospodarkę i kwestie społeczne. Dla prawie 40% respondentów, certyfikat FSC® jest istotną częścią strategii zrównoważonego rozwoju firmy, zaś aż 84,9% badanych podaje, że FSC® pomaga firmom w potwierdzić ich odpowiedzialność społeczną.

Warto zauważyć, że poza powodami najczęściej wymienianymi przez badanych, certyfikacja FSC® może przynieść także inne korzyści. Jedną z nich jest na przykład możliwość wykorzystania etykiet FSC®. Jak już zostało wspomniane wcześniej, klienci zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie towarów i na pro-środowiskowe postawy producentów. Etykiety FSC® i inne materiały reklamowe dostępne dla wszystkich certyfikowanych firm mogą znacznie ułatwić zdobywanie nowych klientów. Ponadto, wdrożenie systemu FSC® może także poprawić zarządzanie firmą i polepszyć jej efektywność.

Dzięki tym wszystkim czynnikom, certyfikat FSC® może stanowić niezwykle wartościowe narzędzie biznesowe dla przedsiębiorstw związanych z gospodarką leśną. To z kolei przyczynia się do wzrastającej liczby certyfikatów i zwiększonego zapotrzebowania na certyfikowane materiały i produkty.


Źródła:
1. https://ic.fsc.org/preview.fsc-global-market-survey-report-2014-low-res.a-4245.pdf
2. https://ic.fsc.org/newsroom.9.1293.htm
3. https://ic.fsc.org/market-news.332.1106.htm